IT blijft een interessant vakgebied. De verveling lijkt nooit toe te kunnen slaan en zeker geen grip te krijgen op de mensen die in deze wereld werken. Dit komt vooral door de constante beweging, de hang naar verandering en de blijkbaar onuitputtelijke noodzaak om het anders en beter te doen.
Wie durft over te slaan?
Graag laten we ons elkaar jaar weer door ‘de markt’ informeren over wat er nieuw is, wat we niet mogen missen. Want daar zijn de meeste leveranciers erg goed in: u als eindgebruiker de indruk geven dat de laatste nieuwe innovatie de redding of oplossing is voor alle ervaren problemen. Ik dacht altijd dat alleen Steve Jobs producten maakte waarvan je als consument nog niet eens wist dat je ze wilde hebben. Maar het lijkt erop dat steeds meer leveranciers het kunstje hebben overgenomen en u als eindgebruiker het gevoel geven dat u het echt niet gaat redden zonder inzet van het nieuwe product.
Vanuit marketing en commercie gezien een interessante ontwikkeling en te bestempelen als ‘knap’. Want willen we allemaal niet zulke klanten? Dat wij voor onze klanten kunnen bepalen wat goed voor hen is? Dat wij ze kunnen informeren over de te kiezen richting is niet nieuw, maar dat ze het gevoel krijgen geen nee te kunnen zeggen wel.
Afgelopen weken was ik getuige van verschillende verhalen over innovatie en nieuwe denkrichtingen. Van diverse leveranciers, want ik probeer me altijd breed te oriënteren. Maar het lijkt er steeds vaker op dat de oplossing al bedacht is voordat de vraagstelling helder is. Wat u ook vraagt: “ga naar de cloud”. Wat u ook zoekt: “zoek niet verder”. Vanuit commercie knap geacteerd, maar wellicht wat teveel focus op de korte termijn?
Rust in IT omgeving
Wanneer ik met klanten praat en naar hen luister, dan vertellen ze me juist dat ze rust in hun IT omgeving zoeken. Dat ze niet te veel verandering willen, niet het nieuwste van het nieuwste en al helemaal niet telkens weer een nieuwe technische keuze. Natuurlijk begrijpen ze dat je je moet blijven oriënteren en vernieuwen waar nodig. Maar elke 2 tot 3 jaar een nieuwe ontwikkelomgeving omdat er weer iets nieuws of hips is? Dat tempo houdt toch niemand bij! En de eindgebruikers van mijn klanten zitten daar ook niet op te wachten. Weer een volledig nieuwe applicatie en dus weer een nieuwe leercurve.
Agile door structuur
Natuurlijk moeten organisaties agile zijn en zich flexibel kunnen bewegen. De commercie mag geen last hebben van een IT afdeling die een applicatie of nieuwe functionaliteit niet snel genoeg kan opleveren. Maar die flexibiliteit bereik je juist door te kiezen voor standaarden, structuren en waar nodig, processen. Bedrijven als LinkedIN en eBay hebben dit als geen ander begrepen. Ze zijn in staat om dagelijks een nieuwe release of update uit te brengen als dat nodig is. Dat kan alleen maar als je heel gedisciplineerd werkt en een stabiele omgeving creëert waarbij de leercurve zijn tijd krijgt, er niet te veel geëxperimenteerd wordt en vooral niet te veel afleiding is met nieuwe speeltjes.
Flexibiliteit en Continuous Delivery
Deze stabiliteit en zekerheid leidt naar mijn mening tot meer mogelijkheden voor bedrijven en organisaties die flexibiliteit nastreven. Omdat het een niet zonder het ander kan. Predik ik dan voor starheid? Zeker niet! Maar ik predik wel voor voorspelbare processen die vastgelegd zijn en nageleefd worden. Ofwel, ik predik voor Continuous Delivery als methodiek om juist in complexe omgevingen flexibiliteit te brengen, maar dan wel met een zeer voorspelbaar karakter.