Dinsdag 13 december – AMIS Tools Showroom

0
Share this on .. Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn21Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneShare on Tumblr0Buffer this page

Aanstaande dinsdag organiseert AMIS een kennissessie rondom tools.  In deze sessie gaan we samen snel kennis te maken met en een eerste indruk te krijgen van tools die ons werk en ons leven aangenamer, efficiënter en meer professioneel kunnen maken. In korte presentaties (5-15 min) – liefst met demo’s – gaan we een beeld krijgen van de tools die de sprekers het meest nuttig en waardevol vinden.

Ruim een dozijn collega’s gaat tijdens deze sessie een pitch doen van een interessant of zelfs een favoriet tool – met als doel jou in staat te stellen te beoordelen of je met dat tool zou willen gaan werken en hoe je dat kan gaan aanpakken. De lijst van tools en sprekers wordt nog uitgebreid in de komende dagen. De voorlopige agenda zie je hieronder:

17.00 uur

  • Pintrest, Flipboard en Google+ – Ik zal aangeven hoe  je met Pintrest  / Flipboard /Google+ je eigen personal branding beter kunt sturen.
  • BaseCamp – BaseCamp is een web-based tool om op een slimme & georganiseerde manier projecten te managen en bedrijfsbrede communicatie te versimpelen. Ik laat zien hoe de tool werkt middels een demo project.
  • IFTTT – Automatiseer je leven met services waarvan je houd met IFTTT: IFTTT is een online tool om delen van je dagelijkse workflow / level te automatiseren. IFTTT staat voor If This Than That wat je in staat stelt om op basis van een activiteit een vervolg actie uit te voeren, bijvoorbeeld “Laat mijn Philips Hue lampen rood knipperen wanneer het rook alarm afgaat”. Tijdens deze introductie laat ik enkele voorbeelden zien.
  • Portecle – Portecle is een piepklein, java-based (dus geen installer) tooltje voor het met een GUI managen en bekijken van de inhoud van keystores. Ideaal om, bijvoorbeeld, even snel een self-signed certificate voor een A omgeving aan de truststore van OFMW toe te voegen.
  • HipChat – HipChat: efficiënte samenwerking door snelle communicatie en applicatie-integratie.
  • GreenShot  – Greenshot – Ik zal laten zien hoe je makkelijk screenshots maakt en bewerkt via Greenshot

 

18.00 uur: diner

 

18.45 uur

  • Slack – Ik laat Slack zien, een tool waar je als (project)groep informatie kunt delen en erop kunt reageren.
  • SonarQube – SonarQube is een open source kwaliteitsmanagement platform. Het maakt het mogelijk om verbeterpunten mbt codekwaliteit inzichtelijk te maken. Tevens kan je voor testen de dekking bepalen en quality gates instellen zodat de build faalt als de kwaliteit onvoldoende is.
  • LogStash – Ik zal een overzicht geven van de product stack rondom Elasticsearch. Ik maak daarbij dudelijk wat de 2 meest voorkomende use cases zullen zijn en laat natuurlijk een kleine demo zien icm Fusion Middleware.
  • Swagger API Editor & Visual Studio Code – Ik zal kort laten zien hoe je een API definitie maakt met de Swagger editor zowel online als in Visual Studio Code.
  • Docker & Kubernetes  – In mijn presentatie laat ik kort zien wat Kubernetes is en waarvoor je het gebruikt; “automating deployment, scaling and operations of application containers”. Met behulp van Minikube kun je op je eigen laptop een de slag met Kubernetes.

20.00 uur

  • Oracle Developer Cloud  – De Oracle Developer Cloud Service is een standard ingerichte Software Development platform dat meegeleverd wordt met andere Cloud services. Het biedt source control, code review, build en deployment, issue management en een wiki. Tijdens de tool sessie krijg je een korte rondleiding door deze cloud service.
  • LogicMonitor – Logic monitor is een out of the box multi tenant multi vendor cloud monitoring oplossing.
  • CC-compare – CC Compare is gebaseerd op de Cloud Control repository en is ontwikkeld in Application Express, hiermee kun je op basis van een zelf gedefinieerd template onder andere database- en OS settings, Oracle software versies en patches vergelijken. Op die manier kun je met 1 druk op de knop controleren of bijvoorbeeld een produktie- en acceptatie omgeving vwb inrichting identiek zijn, of als dat niet zo is, waar de verschillen zitten.
  • Paper Trail  – Ik zal aangeven hoe je met Papertrail 1 centrale plek creëert waar je al je logging die je wenst in te zien makkelijk kunt bekijken en doorzoeken, of het nu servers of applicaties betreft.
  • yEd – Ik zal laten zien hoe je met snel en eenvoudig diagrammen à la Visio’ kunt maken. yEd is een klein gratis tooltje, dus geen licentie, geen installatie gedoe en geen relatief zware applicatie om even wat te tekenen zoals bij MS Visio het geval is.
  • ngrok – Met ngrok kan je een applicatie of service (of zelfs database) die lokaal draait op je laptop via een publieke URL aan het hele internet beschikbaar stellen. Ik laat zien hoe je dat heel makkelijk, snel en gratis voor elkaar kan krijgen.

 

(als je interesse hebt om te komen – stuur dan een mailtje naar info@amis.nl)

Share this on .. Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn21Share on Facebook0Share on Google+0Email this to someoneShare on Tumblr0Buffer this page

About Author

Lucas Jellema, active in IT (and with Oracle) since 1994. Oracle ACE Director and Oracle Developer Champion. Solution architect and developer on diverse areas including SQL, JavaScript, Docker, Machine Learning, Java, SOA and microservices, events in various shapes and forms and many other things. Author of the Oracle Press books: Oracle SOA Suite 11g Handbook and Oracle SOA Suite 12c Handbook. Frequent presenter on community events and conferences such as JavaOne, Oracle Code and Oracle OpenWorld.

Leave a Reply